Projekt – De tomme stole
Indsats mod de for mange tomme stole i folkeskolen eller på uddannelsesinstitutioner
Socialstyrelsen udgav maj, 2021, en rapport i forhold til kommunernes udfordringer på det specialiserede socialområde for børn og unge – ud fra det kommunale perspektiv. Her har 70 procent angivet, at de i høj eller meget høj grad oplever skolefraværsproblemer.
68 procent af kommunerne oplever udfordringer mellem socialområdet og skoleområdet – i forhold til at kunne sikre en stabil skolegang. – og 66 procent oplyser at de mangler viden om, hvad fravær har afsæt i og kompetencer til at håndtere problemerne med relevante indsatser
Under problematikken skolefravær – gemmer der sig mange temaer. Derfor kan det være meget kompliceret at identificere og opspore årsagssammenhænge og de bagvedliggende mekanismer. Ligeledes oplyser mange kommuner, at de mangler hjælp til opfølgning af progressioner, dokumentationspraksissen og en praksisnær rådgivning – i forhold til skolefravær og, hvorfor denne problematik er stigende.
Der er overordnet tre meget vigtige fokusområder, hvis et barn eller en ung skal have mulighed for at opnå en optimalt tilpasning i skolen eller uddannelsesinstitutionen
Den skolefaglige præsentation, som svarer til elevens egne evner
Adfærdsmæssig tilpasning og indordning fællesskabets regler
Trivsel og en oplevelse af at være accepteret og social inkluderet
Endvidere er der forskellige typer fravær – skolevægring og pjækkeri
Skolevægring – eller skolefobi betyder at barnet eller den unge gør modstand mod en bestemt situation, som gør det utrygt. Begrebet er meget abstrakt, men omfatter fravær fra skolen som skyldes angst – herunder blandt andet social angst, panikangst, bekymringer og følelsesmæssig stress – og har afsæt i separationsangst
Pjækkeri – eller drop out derimod handler om antisocialitet, adfærdsproblemer og manglende interesse for at være i skole. Denne problematik kan eventuelt have afsæt i vold i hjemmet, hyppige flytninger, flere skift af omsorgspersoner f.eks. forskellige stedforældre, omsorgssvigt, seksuelle overgreb og social isolation
Skolefravær har store omkostninger på mange områder for barnet og den unge – men også for samfundet på sigt. Forskning peger på, at problemerne flytter med ind i voksenlivet i forhold til manglende uddannelse og efterfølgende derfor også manglende tilknytning til arbejdsmarkedet – og giver ydermere samlivsproblemer og manglerne færdigheder i forhold til forældrerollen.
Samlet har skolefravær store konsekvenser – så der er brug for hurtig hjælp til at få identificeret problemet og, hvad det handler om. Langstrakte forløb og dårlig koordinering forværrer ofte problemet. Det allervigtigste, er, at have fokus på, at eleven ikke må gøres forkert – men at eleven oplever at de voksne løser problemet.
Hvilken indsats jeg kan hjælpe med
Opsporing af årsagen til skolefraværet hos eleven
Skære indsatsen skarpt og holistisk – så den virker
Samarbejde med familien
Hjælpe med at løse en konflikt i familien
Løse problematikken i samspil med eleven
Forebygge eleven ikke ender i dårligt selskab/kriminalitet
Indsats med afsæt i kulturforskelle
Hjælp til mobning
Priser
Pr. time 850 kr.
5 timer 3500 kr.
8 timer 5300 kr.
14 timer 8500 kr.
30 timer 14999 kr.
Priserne har inkluderet
Transporttid
Transportomkostninger
Forberedelsestid
Uhæmmet brug af al min viden
Svar på opfølgende spørgsmål
Altid et strålende humør og et unikt serviceniveau
Betalingsbetingelser
50 procent af beløbet bedes venligst indbetales forud på min konto – og 50 procent efter ydelsen er udført